قلب فانوس

مچموعه از بهترین ها

قلب فانوس

مچموعه از بهترین ها

خورشید روزی نا پدید خواهد شد؟

آنچه اغلب موجب نا راحتی دانشمندان می شود, این واقعیت است که خورشید یک ستاره است و مانند سایر ستارگان در معرض خطر دگرگونی و حتی انهدام می باشد. آیا براستی تغیرات مداومی که در خورشید صورت می گیرد می تواند برای ما مشکلی جدی به وجود آورد؟ برای یافتن پاسخ به تمام این پرسشها دانشمندان تحقیقات بسیاری در مورد خورشید به عمل آورده و به نتایج معینی دست یافته اند.

زمانی بود که مردم عقیده داشتند خورشید بتدریج سردتر می شود. بنابراین تصور می کردند که خورشید فقط چند هزار سالی عمر می داشت. اما چنین نبود. امروزه دانشمندان یقین حاصل کرده اند که نور و حرارت ناشی از خورشید در نتیجۀ بعضی از فعل و انفعالات هسته ای حرارتی هستند که در سطح خورشید صورت می گیرد با یکدیگر ترکیب شده, و هسته هلیوم را تشکیل می دهند. تبدیل هیدروژن به هلیوم انرژی عظیمی تولید می نماید. این تغییر در دمای حدود58,000 درجۀ سانتیگراد صورت می گیرد. انرژی تولید شده در این فرایند به وسیله تشعشع به سوی کرۀ زمین می آید فقط یک در صد این انرژی به کرۀ زمین می رسد. 

اکنون سوال این است: هیدورژن موجود در خورشید تا چه مدت دوام دارد؟ تخمین زده شده که خورشید مقدار هیدروژن کافی برای این فعل و انفعالات هسته ای حرارتی را برای میلیارد ها سال خواهد داشت. به طور تقریبی کل حیات خورشید را ده میلیارد سال تخمین زده اند. تقریباً نیمی از آن اکنون سپری شده است. بنابراین خورشید حداقل برای 5 میلیارد سال دیگر به ما نور و انرژی خواهد بخشید. اما سرانجام سرد خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد